Czy warto posyłać sześcioletnie dziecko do szkoły?

Opublikowano: 2017-05-17
Sześciolatek w szkole czy przedszkolu.
Aktualna sytuacja w systemie edukacji naszego kraju to niezwykle emocjonalny temat wśród rodziców. Dlaczego?

Przede wszystkim ze względu na ciągłe zmiany, które niekoniecznie są zgodne z ich przekonaniami. Jedną z najbardziej burzliwych reform, jakie miały zajść w polskim szkolnictwie, był obowiązek szkolny od szóstego roku życia. Wielu rodziców twierdziło, że to zbyt wczesny wiek na podjęcie nauki w szkole. Dodatkowo atakowali same placówki, jako że nie są gotowe na przyjęcie sześcioletnich uczniów. Sam pomysł i pierwsze próby wprowadzenia w naszym systemie edukacyjnym obowiązku szkolnego dla sześciolatków zrodził chaos, który niestety panuje do dziś. Obecnie, to od rodzica zależy czy swoje sześcioletnie dziecko zapisze do pierwszej klasy czy do zerówki. Ale skąd wiedzieć jaką decyzję podjąć?

Charakterystyka dziecka sześcioletniego

Dziecko wchodzące w szósty rok życia charakteryzuje się pewną sprzecznością. Z jednej strony, ze względu na swoją rozwiniętą samodzielność, czuje się już „dorosły”, z drugiej zaś, wciąż jest w nim sporo intensywnych, dopiero kształtujących się emocji, przez co bywa czasami wręcz nieprzewidywalne. Szósty rok życia bywa trudnym etapem, zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Dziecko kończące 6 lat cechuje się nadmierną ruchliwością ze względu na intensywne dojrzewanie układu nerwowego i narządów ruchu. Jego fizyczna sprawność staje się bardziej skoordynowana, zwinna i harmonijna, dzięki czemu z łatwością wykonuje różnorodne kombinacje ruchowe, takie jak podrzucanie i łapanie piłki, skoki na skakance, pokonywanie przeszkód czy ćwiczenia równoważne. Chętnie wykorzystują swoje nowe umiejętności i na każdym kroku szukają możliwości sprawdzenia swoich nowych zdolności ruchowych.

Rozwój emocjonalny dziecka sześcioletniego także odznacza się znaczną intensywnością. Sześciolatek jest zdolny do przeżywania uczuć bardziej świadomie. Budzą się w nim także uczucia wyższe: intelektualne, społeczne i moralne. Jego emocje bywają różne - śmiech szybko może przerodzić się w płacz, natomiast radość w smutek. W trakcie dojrzewania emocjonalnego, zaczyna także rozumieć emocje innych.

Gotowość szkolna sześciolatka

Kiedy dziecko kończy publiczne lub prywatne przedszkole rodzice zaczynają myśleć o następnym kroku w jego edukacji jakim jest szkoła. Zgodnie z definicją encyklopedyczną, dojrzałość szkolna to „poziom rozwoju fizycznego, intelektualnego i społecznego dziecka, umożliwiający mu udział w życiu szkolnym, opanowanie wiadomości, umiejętności i nawyków określonych programem nauczania I klasy”. Skąd zdobyć informacje dotyczące gotowości szkolnej swojego dziecka? Przede wszystkim dzięki informacji zwrotnej otrzymywanej przez nauczycieli z przedszkola. Przez cały rok szkolny, najstarsze przedszkolaki są poddawane diagnozie gotowości szkolnej, której wyniki, w okolicach kwietnia / maja, są przekazywane rodzicom, do których notabene, należy ostateczna decyzja w sprawie przyszłości ich dziecka. Można także skorzystać z oferty rejonowych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w których rozdawane są materiały pomocne w sprawdzeniu czy sześciolatek posiada odpowiednio rozwinięte umiejętności, dzięki którym poradzi sobie w klasie I.

Zerówka czy pierwsza klasa?

Jednym z kryteriów dla rodziców w tej kwestii, zamiast gotowości szkolnej ich dzieci, było brak zerówek w oddziałach przedszkolnych. Wiele placówek dla najmłodszych, zrezygnowało z grup dla sześciolatków, ze względu na zbliżający się dla nich obowiązek szkolny. Z tego samego względu, nieliczne szkoły oferują grupy zarówkowe dla sześciolatków. W placówkach zapanował chaos, a rodzice często z powodu braku odpowiednich miejsc dla ich 6cio letnich dzieci, posyłało je do klasy I. Sytuacja w placówkach zarówno przedszkolnych, jak i szkolnych, powoli się normuje, dlatego też rodzice mogą skupić się na dojrzałości szkolnej ich dziecka. Jeśli sześciolatek wykazuje się aktywnością i sprawnością ruchową, potrafi poradzić sobie z porażką i nie reaguje płaczem na słowo „nie”, a przede wszystkim potrafi już czytać i pisać, warto rozważyć zapisanie go do klasy pierwszej. Należy mieć na uwadze, że każdy rodzic może poprosić o konsultację z doświadczonym pedagogiem i przeanalizować otrzymane narzędzie diagnostyczne gotowości szkolnej ich pociechy. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie i do tej sprawy trzeba podchodzić przede wszystkim w sposób indywidualny. Konsultacja z profesjonalistą pomoże podjąć rodzicom odpowiednią decyzję - bo przecież dobro dziecka jest w tym wszystkim najważniejsze.

Źródło: Academy International - Rekrutacja do przedszkola

Fot. Materiały zewnętrzne



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat

COUNT:15