Etykieta spożywcza – przepustka do świadomych zakupów

Opublikowano: 2013-03-28
Zwracaj uwagę na etykiety.
Dobór składników diety ma istotny wpływ na stan zdrowia. Każdy konsument powinien wiedzieć, co znajduje się w nabywanej przez niego żywności.

Tymczasem wśród Polaków znikoma jest świadomość, jakiego rodzaju substancji chemicznych dostarczają organizmowi w codziennej diecie.

Zakupowa etykieta
Etykieta spożywcza, to nośnik ważnych informacji, umieszczony na opakowaniu produktu. Stanowi źródło wiedzy m.in. o wykazie składników, do którego Polacy przywiązują coraz większą wagę. Decyzje zakupowe konsumentów coraz częściej są podyktowane zawartością dodatków do żywności w produkcie. 69% Polaków zwraca uwagę na obecność dodatków w żywności.* 

Opakowania stanowią podstawowe źródło wiedzy konsumenckiej w zakresie składu żywności.
96% Polaków szuka informacji o składnikach produktu, na jego opakowaniu, przy czym aż 93% robi to już po dokonaniu zakupów.* Mimo, że etykiety powinny być przejrzyste, jasne, zrozumiałe oraz czytelne, konsumenci często są wprowadzani w błąd. Producenci posługują się bowiem nieprecyzyjnymi, dwuznacznymi terminami opisu składu i kontekstami użycia, wykorzystując luki obecne w polskim prawie. Dla przykładu: informacja na opakowaniu jogurtu truskawkowego o zawartości aromatu naturalnego, nie świadczy o tym, że został on pozyskany z truskawek.

Wiele kontrowersji budzi także źródło pochodzenia niektórych dodatków do żywności. Przykładowo, barwnik spożywczy, koszenila (E120) powstaje z wysuszonych żeńskich owadów hodowanych na kaktusach w Ameryce Środkowej. Stosuje się go przede wszystkim w słodyczach, napojach, kisielach, lodach, produktach owocowych oraz w margarynach i serach. Skrobia modyfikowana – bardzo popularny zagęstnik, jest otrzymywana w wyniku jednego lub większej ilości zabiegów chemicznych na skrobiach spożywczych, które mogły mieć wcześniej styczność z kwasem, ługiem, fosforanami czy bezwodnikami.

Świadome zakupy
Lektura etykiet spożywczych dokonywana przed podjęciem decyzji zakupowej przybliża do podejmowania wyborów spełniających oczekiwania konsumentów. Ze względu na triki i sztuczki producentów, zmierzające do uśpienia czujności konsumentów, a także z powodu niedoskonałości prawa żywnościowego istotne jest rozumienie informacji zamieszczonych na etykietach. Umiejętność interpretacji zawartych w nich wykazów składników i wiedza na temat dodatków do żywności stanowią przepustkę do świadomych zakupów – mówi Aleksandra Wysocka, Dyrektor Marketingu FRoSTY, która, jako pierwsza marka w Polsce, jednocześnie wyeliminowała ze wszystkich swoich produktów wzmacniacze smaku, barwniki, aromaty, tłuszcze utwardzone i skrobię modyfikowaną. Na opakowaniach naszych produktów znajdują się czytelne, duże i przejrzyste listy składników, dzięki którym konsument doskonale wie, co kupuje i ma pewność, że wybiera to, co dla niego najlepsze – dodaje Aleksandra Wysocka.

Świadomy wybór produktów spożywczych wymaga zarówno lektury etykiet, jak i rozumienia informacji w nich zawartych. Tak podejmowane decyzje zakupowe minimalizują ryzyko rozczarowań i zakupów niezgodnych z preferencjami konsumentów.

* Badanie zostało przeprowadzone przez Pracownię Badań Społecznych i Marketingowych Soma na zlecenie FRoSTA Sp. z o. o. w 2011 r. na reprezentatywnej próbie Polaków (n=1023).

Fot. sxc.hu
IP



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat

COUNT:15