W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Gotujemy szparagi

Opublikowano: 2015-06-25
Garnek do gotowania szparagów marki Galicja.
Zielone, białe, fioletowe – kto jeszcze nie kosztował powinien się pospieszyć, ponieważ właśnie dobiega końca sezon na szparagi.

To niskokaloryczne, delikatne w smaku warzywo zawiera wiele cennych substancji korzystnych dla naszego zdrowia. Szparagi są bogatym źródłem witamin C, E i beta-karotenu; soli mineralnych oraz pierwiastków takich jak: wapń, fosfor i potas. Zawarta w nich asparagina wspomaga pracę nerek, a glutation wzmacnia układ odpornościowy i pozytywnie działa na wątrobę w procesie oczyszczania organizmu. Ponadto odpowiednio przyrządzone będą doskonałym afrodyzjakiem.

Ich kolor uzależniony jest od sposobów uprawy. Białe, najdelikatniejsze w smaku, rosną wyłącznie pod ziemią, dlatego pozbawione są barwnika. Mają twardą skórkę, którą przed gotowaniem należy obrać. Fioletowe, o grubej purpurowo-fioletowej łodydze wyrastają tylko kilka centymetrów nad ziemią. W Polsce rzadko spotykane ze względu na trudną uprawę – należy je szybko zebrać zanim w procesie fotosyntezy, pod wpływem światła słonecznego zabarwią się na kolor zielony. Zawierają więcej cukrów, ale mniej błonnika i są najbardziej wyraziste w smaku. Zielone szparagi o wysoko wyrośniętych, cienkich łodygach charakteryzują się ciekawym aromatem o lekko orzechowej nucie. Miękkie i delikatne nie wymagają obierania, dlatego podczas krótkiego gotowania nie tracą cennych właściwości odżywczych.

Szparagi gościły już na stołach starożytnych Egipcjan, Greków i Rzymian. Dziś jadane są chętnie nie tylko w krajach śródziemnomorskich. Można je przyrządzać na wiele sposobów – podawać gotowane, grillowane, smażone, w postaci zapiekanek, sałatek i zup-kremów. Aby danie było smaczne i pożywne wystarczy poddać świeże szparagi krótkiej obróbce termicznej. W tym celu, do gotowania szparagów używamy wysokiego naczynia o niewielkiej średnicy, najlepiej z wkładem umożliwiającym odcedzenie warzyw. W tej roli doskonale sprawdzi się garnek ze stali nierdzewnej z kapslowym dnem akumulującym ciepło, wyposażony w poręczny siateczkowy wkład z wygodną rączką i szczelnie dopasowaną, przezroczystą, szklaną pokrywę. Sezon na szparagi trwa zaledwie kilka tygodni, dlatego decydując się na zakup odpowiedniego naczynia warto wybrać taki model, który będzie przydatny przez cały rok, również do gotowania innych warzyw lub makaronów. Gotowanie jest bardzo proste – pęczek obranych szparagów (białych) lub z uciętymi końcówkami (zielonych) wkładamy do wrzątku pionowo, pamiętając by nie zanurzyć i nie rozgotować delikatnych główek kwiatów. Wysoki garnek umożliwi nam nawet gotowanie na parze – wystarczy nalać wody do 1/3 wysokości łodyg. Solimy tylko zielone i fioletowe, opcjonalnie dodajemy do wody łyżeczkę cukru, niewielką ilość mleka lub soku z cytryny, a nawet łyżeczkę masła. Zielone warzywa gotujemy krótko 3-4 minuty, białe i fioletowe nieco dłużej 10-15 minut. Po ugotowaniu mają być miękkie, ale sprężyste.

Ze szparagów możemy wyczarować proste, aczkolwiek wykwintne danie, na przykład szparagi po polsku - osączone, polane tartą bułką smażoną na maśle, posypane posiekanym jajkiem na twardo i szczypiorkiem, czyli asperges à la polonaise. Jeśli mamy więcej czasu przygotujmy równie popularną i bardzo smaczną zapiekankę, czyli szparagi pod beszamelem. 3-4 łodygi osuszonych i ostudzonych zielonych szparagów owijamy plastrem szynki, najlepiej parmeńskiej i układamy na dnie naczynia żaroodpornego. Przygotowujemy sos: na patelni, na wolnym ogniu rozpuszczamy łyżkę masła, dodajemy do niego łyżkę mąki pszennej i energicznie mieszamy, aż składniki połączą się. Następnie powoli wlewamy szklankę ciepłego mleka cały czas mieszając, tak aby uzyskać gładką, kremową konsystencję sosu. Kiedy sos zaczyna gęstnieć, zdejmujemy naczynie z płyty i dodajemy 2 łyżki utartego parmezanu. Doprawiamy szczyptą gałki muszkatołowej,  pieprzem i solą. Polewamy szparagi sosem i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 170 stopni. Zapiekamy około 20 minut.

Przydatne w kuchni:
Garnek do gotowania szparagów marki Galicja dla Twojego domu; wymiary: wysokość 21cm, średnica 16cm, pojemność 4l; materiał: stal nierdzewna; nadaje się do używania na wszystkich rodzajach kuchenek, również indukcyjnych oraz do mycia w zmywarce.

Naczynie żaroodporne prostokątne marki Galicja dla Twojego domu; wymiary: wysokość 4,5cm, szerokość 15cm, długość 23,5cm, pojemność 0,7l; dodatkowo wyposażone zostało w poręczne silikonowe uchwyty zapewniające ochronę przed poparzeniem.

Patelnia ceramiczna głęboka Mocca Eco marki Galicja dla Twojego domu; wymiary: wysokość 7cm, średnica 24cm, długość z rączką 44cm; wykonana z wysokiej jakości materiałów - nie zawiera substancji PFOA; nadaje się do używania na wszystkich rodzajach kuchenek, również indukcyjnych oraz do mycia w zmywarce.

Autor zewnętrzny

fot. Galicja




Facebook
 

COUNT:32