W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Jak atmosfera sklepu wpływa na decyzje klientów?

Opublikowano: 2017-05-12
Wpływ atmosfery sklepu na decyzje zakupowe klientów.
Atmosfera sklepu jest tworzona przez oddziaływanie na zmysły kupujących. Wywoływane są określone wrażenia nie tylko wzrokowe, ale również dotykowe, węchowe oraz słuchowe.

Jednym z podstawowych czynników, który wpływa na decyzje zakupowe klientów jest atmosfera sklepu. Składają się na nią działania prowadzące do stworzenia właściwych warunków do nabywania towarów, a także wywołania u klienta sklepu takich uczuć, które zwiększą prawdopodobieństwo zakupu.

Atmosferę budują zwłaszcza meble oraz kolorystyka. Kolory działają na klientów poprzez stworzenie u nich odpowiedniego nastroju i wywołanie chęci dokonania zakupu. Klienci znacznie częściej zbliżają się do kolorów ciepłych aniżeli zimnych. Barwy ciepłe powodują przyspieszanie impulsywnych decyzji oraz ogólne skrócenie czasu zakupów. Barwy zimne natomiast są istotne kiedy zakupy wymagają od kupujących większego zaangażowania i dłuższego pobytu w sklepie. Wpływają one na wydłużenie czasu dokonywanych zakupów i sprzyjają zakupom przemyślanym.

Bardzo ważną funkcję w atmosferze sklepu pełnią zapachy, które budują odpowiedni klimat i wpływają na lepsze samopoczucie klientów, a także mogą spowodować wydłużenie czasu przebywania w sklepie. Takie wykorzystanie substancji zapachowych nosi nazwę aromamarketingu. Powszechnym elementem, który towarzyszy obecnie niemal wszystkim zakupom jest muzyka. Jeżeli jest odpowiednio dobrana, ma ona właściwości perswazyjne. Podstawowym celem takiego zabiegu, który można nazwać audio marketingiem, jest podobnie jak w przypadku oddziaływania kolorami – stworzenie atmosfery, która sprzyja zakupom oraz wprowadzenie kupujących w dobry nastrój. Jeśli muzyka odpowiada gustom konsumentów, wzrasta prawdopodobieństwo, że pozostaną oni dłużej w sklepie czy też podejmą decyzję o zakupie produktu, którego wcześniej nie planowali. Muzyka bowiem odwraca uwagę klientów od upływającego czasu. Ważne znaczenie ma tempo emitowanych utworów wpływające na szybkość poruszania się klientów po sklepie. Kiedy tempo jest wolniejsze, klienci spędzają w sklepie więcej czasu, co prowadzi do zwiększenia ilości zakupów. Zbyt szybkie tempo wpływa na spędzenie w sklepie krótszego czasu, co powoduje zmniejszenie ilości zakupionych towarów.

Ostatnim elementem wchodzącym w skład atmosfery sklepu jest oświetlenie. Jeżeli jest ono właściwie dobrane nie tylko uatrakcyjnia wygląd sklepu, ale także wprowadza odpowiedni nastrój oraz zachęca do zakupów. Pomaga ono prawidłowo wyeksponować towary i podkreślić te produkty, które są objęte promocją. W sklepach są stosowane dwa rodzaje oświetlenia. Pierwszym z nich jest oświetlenie ogólne, które pozwala na równomierne oświetlenie całej ekspozycji w sklepie. Drugim rodzajem jest oświetlenie akcentujące skierowane na określony obiekt. Odmianą tego oświetlenia jest oświetlenie dekoracyjne, które ma na celu upiększenie towaru oraz zwrócenie na niego uwagi kupujących. W dużych samoobsługowych sklepach, w których są sprzedawane tanie towary stosowane jest równomiernie oświetlenie ogólne. Jeżeli sklepy posiadają w swoim asortymencie drogie produkty są one eksponowane oświetleniem akcentującym.

Często jako konsumenci nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele czynników oddziałuje na nas jako klientów i wpływa na to, co kupujemy. Powyższe elementy pokazują, jak ważna jest aranżacja sklepu przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Beata Jabłońska
(beata.jablonska@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com



Facebook
Reklama
 

COUNT:30