Jak wspierać odporność dziecka w trakcie izolacji?

Opublikowano: 2020-07-09
Wspieraj odporność dziecka w trakcie izolacji.
Czas spędzony w domowej izolacji nie musi być czasem straconym. Teraz, gdy w trakcie społecznej kwarantanny nasze życie zdecydowanie zwolniło bieg, możemy z większą uwagą przyjrzeć się rzeczom naprawdę ważnym.

Jedną z nich niewątpliwie jest odporność naszych dzieci. Jak wesprzeć odporność w sposób naturalny?

Co na odporność dla dzieci w trakcie izolacji?

Społeczna kwarantanna w czasach pandemii COVID-19, choć niewątpliwie konieczna, narzuca na nas wiele ograniczeń. Nie oznacza to jednak, że zostaliśmy pozbawieni wszelkich możliwości wspierania odporności naszych pociech. Wręcz przeciwnie. Możemy zrobić wiele i to w sposób jak najbardziej naturalny. Zbilansowana dieta, zdrowy sen, dbałość o jakość powietrza, aktywność fizyczna (w domu lub ogrodzie), witamina D czerpana ze słońca, ochrona przed stresem… To zaledwie kilka z wielu propozycji. Przyjrzyjmy się im po kolei.

Zbilansowana dieta

Właściwa dieta bez dwóch zdań wzmacnia odporność. Większość dzieci ma jednak słabość do słodyczy i innych niezdrowych przekąsek. Spędzając czas z pociechą w domu, możemy baczniej obserwować jej zwyczaje żywieniowe. Jeśli uznamy, że należy je zmodyfikować, zróbmy to czym prędzej – teraz mamy ku temu doskonałą okazję. Przede wszystkim zadbajmy o to, aby posiłki były regularne – dziecko powinno jeść mniejsze porcje, ale częściej (min. 5 posiłków dziennie). Dania powinny obfitować w zdrowe warzywa i owoce. Pamiętajmy również o odpowiednim nawadnianiu organizmu.

Jeśli nie mamy pomysłu, jak zachęcić dziecko do jedzenia zdrowych produktów, możemy sięgnąć po wiele sprawdzonych sposobów, jak np. wspólne przygotowywanie dań w przyjemnej atmosferze i podawanie ich w ciekawej formie. Pamiętajmy o tym, że ważny jest nie tylko smak, ale i wygląd potraw!

Zdrowy sen

Podczas snu organizm może się zregenerować, co przekłada się na jego odporność. Postarajmy się, aby nic nie zaburzało rytmu dobowego dziecka. Dopilnujmy stałych pór kąpieli, kolacji i zasypiania. Stwórzmy wieczorny rytuał, dzięki któremu zapewnimy dziecku przewidywalne, spokojne i bezpieczne środowisko. Zadbajmy o to, aby dziecko kładło się zrelaksowane, aby nic go nie rozpraszało (np. pobudzające światło emitowane przez telefon czy tablet). Wywietrzmy pokój przed snem.

Czyste powietrze

Dla zdrowia i lepszego samopoczucia warto każdego dnia wietrzyć wszystkie pomieszczenia w domu, a także kontrolować temperaturę i wilgotność powietrza. Optymalna temperatura oscyluje w granicach 20-22 stopni C, zaś w pomieszczeniu, w którym śpimy, może wynosić nawet 18 stopni. Z kolei wilgotność powinna się utrzymywać na poziomie 40-60%. Jeśli powietrze jest za suche, możemy zainwestować w dobrej jakości nawilżacz. Ale nie tylko. Możemy również sięgnąć po równie skuteczny i całkowicie darmowy sposób jak po prostu… rozwieszenie mokrego prania we wnętrzu, które chcemy nawilżyć. Jeżeli nie mamy w planach prania, możemy też zwilżyć ręcznik bądź ścierkę i położyć je na kaloryferze lub elektrycznym grzejniku.

Ochrona przed stresem

Silny stres bardzo niekorzystnie wpływa zarówno na sferę fizyczną i psychiczną. Zamiast niwelować jego skutki, warto mu zapobiegać. Rozmawiajmy z dzieckiem o tym, co czuje, aby po pierwsze nie bało się mówić o uczuciach, a po drugie – aby mogło uzewnętrznić wszystkie swoje lęki, obawy czy wątpliwości. Nauczmy dziecko radzić sobie ze stresem w sposób konstruktywny, np. rozładowując negatywną energię podczas ćwiczeń lub oddawania się jakiemuś hobby.

Higiena osobista

Im szybciej nauczymy dziecko dbać o siebie, tym bardziej naturalnymi i zupełnie bezproblemowymi czynnościami będą dla niego: codzienne mycie zębów, kąpiele (w tym mycie włosów), mycie rąk przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety czy po powrocie do domu. Pokażmy, że higiena osobista jest nie tylko ważna i potrzebna, ale może też być pretekstem do świetnej zabawy (jak np. śpiewanie piosenek w czasie mycia rąk, mierzenie czasu timerem podczas mycia zębów).

Aktywność fizyczna

Jak wzmocnić odporność dziecka przy pomocy aktywności fizycznej? Nawet w czasie izolacji, w warunkach domowych, wcale nie jest to trudne. Każdego dnia możemy zachęcać dziecko do wykonywania prostych ćwiczeń, jak np. przysiady, bieg w miejscu, podskoki, rozciąganie na podłodze, pajacyki czy nożyce. W większości mieszkań na pewno znajdzie się też odrobina przestrzeni do poskakania na skakance. Najlepsze efekty osiągniemy wówczas, gdy będziemy ćwiczyć wspólnie z dzieckiem. Jeśli dysponujemy własnym ogrodem, możliwości aktywnego spędzania czasu zdecydowanie nam przybywa!

Witamina D

Organizm wytwarza witaminę D pod wpływem promieniowania słonecznego. Już krótki pobyt w ogrodzie, na balkonie lub po prostu w oknie podczas słonecznego dnia wystarczy, aby zaspokoić zapotrzebowanie na tę cenną witaminę!

Artykuł sponsorowany



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat

COUNT:30