Moc oddychania

Opublikowano: 2018-08-14
Oddychaj pełną piersią.
Głęboki i świadomy oddech może uspokoić nasz układ nerwowy, zmniejszyć stres, zwiększyć jasność umysłu oraz wzmocnić układ odpornościowy.

Kontrolowany oddech w podobny sposób wykorzystuje też licząca tysiące lat tradycja medytacji. Oddychanie jest jednym z podstawowych procesów życiowych wszystkich organizmów. Oddychamy stale i rytmicznie, tak jak stale i rytmicznie bija nasze serca. Rytmu serca niestety nie możemy zmienić, ale możemy mieć wpływ na sposób oddychania, a dzięki temu zrelaksować się, zwiększyć jasność umysłu, doładować energetycznie, a nawet obniżyć ciśnienie krwi.

Dlaczego warto popracować nad oddychaniem?

  • Stymuluj rozwój mózgu – według naukowców medytacja, która polega na skupianiu uwagi na oddechu ma zdolność zwiększania grubości kory mózgowej.
  • Zmniejsz ryzyko zawału serca – obniżona zmienność rytmu serca (przerwa między uderzeniami serca) wiąże się z większym ryzykiem zawału serca. Praktyki głębokiego oddychania mogą poprawić zmienność rytmu serca u osób zdrowych i zmniejszyć ryzyko zawału.
  • Zmniejsz poziom stresu – jeśli twój oddech jest płytki, twojemu organizmowi brakuje tlenu – może tak reagować np. na stres. Jeśli poświęcisz minutę lub dwie na spokojne skupienie się na oddychaniu, pomożesz organizmowi osiągnąć stan spokoju.
  • Przestań się złościć i unikaj negatywnych emocji – 30- minutowe ćwiczenia z głębokiego oddychania w widoczny sposób redukują poziom tremy u muzyków przed publicznym wystąpieniem. Nam również pomogą, nawet jeśli nie jesteśmy muzykami i nie mamy tremy, tylko po prostu zły dzień.
  • Obniż ciśnienie  krwi – nawet jedna sesja medytacji oddechowej obniża ciśnienie krwi (jeśli jest za wysokie), a efekt ten utrzymuje się przez kilka godzin. Regularne ćwiczenia oddechowe mogą skutecznie zredukować nadciśnienie.


Klaudia Kwiatkowska
(klaudia.kwiatkowska@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat

COUNT:29