W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Przygotuj się do wypraw górskich

Opublikowano: 2012-06-23
Wyprawa w góry.
Słońce i wiosna sprzyjają aktywnym formom wypoczynku, dlatego wielu z nas wybiera się na podbój górskich szlaków. Taka wyprawa wymaga jednak dobrego przygotowania. O czym powinniśmy pamiętać?

Ruch na świeżym powietrzu ma korzystny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Wyprawę w góry powinien jednak poprzedzić trening kondycyjny. Dotyczy to szczególnie osób, które zimą zupełnie rezygnują z aktywności fizycznej. Dzięki ćwiczeniom wzmacniającym oraz poprawiającym sprawność naszych mięśni, unikniemy kontuzji i urazów na szlaku. Pamiętajmy, że górskie dystanse różnią się od tych, które pokonujemy w ciągu dnia, np. wracając z pracy do domu.

Przed wyjazdem wybierzmy się więc na siłownie. Szczególną uwagę warto zwrócić na ćwiczenia wzmacniające mięśnie nóg oraz grzbietu, karku i brzucha. Sprawność stawów skokowych zwiększymy wykonując wznosy n a palcach stóp lub step. Dobrym rozwiązaniem będzie również jazda na rowerze, szybki marsz lub jogging – czyli trening cardio. Dzięki niemu poprawimy wydolność serca oraz wytrzymałość naszego organizmu.

Dobry sprzęt to podstawa
Na górska wyprawę powinniśmy zabrać tylko to, co będzie nam niezbędne. Pamiętajmy, że zbyt ciężki ekwipunek ograniczy swobodę naszych ruchów oraz obciąży kręgosłup. Warto zwrócić również uwagę na prawidłowe spakowanie plecaka. Na spodzie powinny znaleźć się rzeczy najcięższe, najbardziej potrzebne włóżmy natomiast najbliżej jego otwarcia. Każdą część wyposażenia pakujemy osobno, a polar, kurtkę lub koc należy poskładać w taki sposób by zajmowały jak najmniej miejsca. W zależności od trasy, na którą się zdecydujemy, możemy zabrać ze sobą kijki trekkingowe. Pozwalają one przerzucić część wysiłku na ręce, odciążając w ten sposób nasze nogi. Ułatwią również schodzenie ze stromych i kamienistych szlaków.

Niezależnie od naszego przygotowania i umiejętności, w górach należy zachować zdrowy rozsądek. Niektóre sytuacje wymagają od nas szczególnej rozwagi – czasami lepiej zawrócić z trasy niż narażać się na niebezpieczeństwo. W roku 2011 Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe podjęło aż 184 wyprawy ratownicze w tym 20 z użyciem śmigłowca. Na górską wycieczkę warto więc zaopatrzyć się w GPS. – Nawigacja stale dostarcza nam informacje o pokonanym dystansie. Umożliwia również zapis punktów orientacyjnych, dzięki którym w razie ewentualnego zagubienia jesteśmy w stanie podać dokładne współrzędne miejsca, w którym się znajdujemy – mówi Piotr Majewski z firmy Rikaline, dystrybutora marki TwoNav – GPS będzie również pomocny dla tych, którzy po raz pierwszy przemierzają dany szlak. Najlepiej więc jest wybrać urządzenie współpracujące z każdym typem map – dodaje ekspert.

Odpowiedni ubiór i prowiant
Najważniejszą część naszej garderoby stanowią buty - koniecznie na twardej podeszwie, która zapewni nam dobrą przyczepność na zróżnicowanym terenie. Aby ochronić kostkę przed wyginaniem, obuwie powinno być wysokie. Warto również zwrócić uwagę, czy materiał, z którego zostało wykonane gwarantuje dopływ powietrza oraz nieprzemakalność. Dobrze jeśli przed wyprawą rozchodzimy buty, unikniemy w ten sposób odcisków. Dodatkową ochroną dla naszych stóp będą grube skarpetki.

W górach, ze względu na zmienną pogodę, stosujemy ubiór warstwowy, którego części zakładamy lub zdejmujemy w zależności od panującej wokół temperatury. Podstawą naszej garderoby powinna być bielizna przeciwpotna (nie zaleca się ubierania koszulek wykonanych z bawełny lub flaneli, ponieważ materiały te szybko nasiąkają wodą i wychładzają nasz organizm). Warto zaopatrzyć się także w cieplejszy polar oraz kurtkę, która będzie chronić nas przed wiatrem i deszczem.

Do plecaka powinniśmy również spakować niezbędny zapas pożywienia w postaci suchego prowiantu. Energię zapewnią nam batony energetyczne oraz czekolada z orzechami. Pragnienie natomiast ugasi niegazowana woda lub napój izotoniczny. Dzięki dostarczeniu naszemu organizmowi niezbędnej dawki węglowodanów oraz odpowiedniej ilości płynów, uchronimy się przed zasłabnięciem oraz odwodnieniem. Pamiętajmy także, by zabrać ze sobą podręczną apteczkę z odpowiednim wyposażeniem i przypomnieć podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy.

Przezorności nigdy nie za wiele
Trasę wyprawy planujmy posługując się aktualnymi mapami i przewodnikami. Warto zwrócić uwagę, ile czasu zajmie nam pokonanie danego szlaku i czy nie jest on dla nas zbyt trudny. Przed wyjściem należy jeszcze raz sprawdzić pogodę oraz warunki atmosferyczne panujące w wybranym terenie. Takie informacje możemy znaleźć np. na stronie internetowej GOPR-u lub TOPR-u.

Komfort i bezpieczeństwo zapewni nam także zostawienie wiadomości o planowanej trasie i przewidywanej godzinie powrotu w miejscu zakwaterowania. W telefonie warto mieć wpisane numery do trzech najbliższych osób, poprzedzając je hasłem „ICE” (ang. In Case of Emergency) oraz do górskich służb ratowniczych w Polsce (601 100 300). Pamiętajmy także o tym, by zabrać ze sobą dokument z aktualnym numerem naszej polisy.



Facebook
 

COUNT:32