Internetowe public relations jest jednym z najistotniejszych narzędzi, które służy do kreowania wizerunku danej marki w mediach nowoczesnych. Umożliwia ono firmie zaistnienie w świadomości potencjalnych nabywców, a także angażowanie ich w marketingowe działania, które prowadzone są w Internecie. Istotą e-PR jest budowanie wizerunku poprzez przekazywanie informacji, a także wsłuchiwanie się w opinie internautów. Działania w tym zakresie zmniejszają dystans pomiędzy przedsiębiorstwem i jego otoczeniem, jak również skracają czas dotarcia do końcowego odbiorcy komunikatu. Są one prowadzone na wielu obszarach, wśród których można wymienić m.in.: współpracę ze środkami masowego przekazu dzięki możliwości wykorzystania elektronicznych kanałów komunikacji, kształtowanie wizerunku przez witryny www, prowadzenie badań rynkowych, monitorowanie grup dyskusyjnych oraz serwisów informacyjnych. e-PR gwarantuje znaczną oszczędność kosztów w porównaniu z tradycyjnymi działaniami public relations, możliwość bardzo szybkiej reakcji na sygnały rynkowe, dwustronny i interaktywny kontakt między firmą a konsumentami oraz łączność z odbiorcami na całym świecie przez 24 godziny na dobę.
Internet dociera do ogromnej liczby odbiorców. W przekazywaniu komunikatów jest znacznie szybszy od tradycyjnych mediów, umożliwia błyskawiczne opublikowanie komunikatu oraz zapewnia możliwość dwustronnej i aktywnej wymiany informacji z adresatami działań PR. Strategie e-PR skupiają się przede wszystkim na budowaniu pozytywnego wizerunku danej organizacji w sieci, a także zwiększaniu jej obecności w mediach oraz bezpośrednim i interaktywnym kontakcie z internautami i grupami docelowymi, do których dana organizacja chce dotrzeć.
Ważnym narzędziem internetowego PR jest witryna internetowa. Daje ona przedsiębiorstwu możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej oraz pozwala na wyeksponowanie firmy w sieci i wyrażenie jej tożsamości. Na witrynach użytkownicy są uczestnikami dwukierunkowej i interaktywnej wymiany informacji. Jeśli chodzi o sposób docierania do odbiorców, ich głównym zadaniem jest udostępnianie atrakcyjnej oferty, lecz gdy internauci chcą ustosunkować się do niej muszą sami odwiedzić konkretną witrynę. Newslettery oraz e-maile stanowią element zachęcający do ich odwiedzenia. Kiedy witryny chcą zatrzymać odwiedzających je odbiorców starają się nawiązać z nimi kontakt poprzez ankiety i pytania sondażowe.
Działania public relations w Internecie muszą być spójne zarówno z PR tradycyjnym jak i pozostałymi formami komunikacji online. Odnoszą się one do wielu grup docelowych, m.in. klientów, mediów i partnerów biznesowych. Ich prowadzenie wiąże się z koniecznością znajomości ogółu możliwości, jakie stwarza Internet w komunikowaniu się z wszystkimi odbiorcami.
Beata Jabłońska
(beata.jablonska@dlalejdis.pl)
Fot. pixabay.com