Najmłodszym i najpopularniejszym rodzajem przekazywania treści reklamowych jest reklama internetowa. Dzięki witrynom internetowym można łatwo i szybko skontaktować się z firmą za pomocą wysłania listu e-mail. Ten rodzaj reklamy charakteryzuje dwustronna komunikacja – internauta dysponuje narzędziami, które pozwalają mu wyrażać opinie w formie bezpośredniej (przesyłanie uwag poprzez pocztę elektroniczną), jak i pośredniej (opuszczenie danej strony przed jej otwarciem w oknie przeglądarki czy kliknięcie banera). Czas kontaktu z tego rodzaju reklamą jest nieograniczony.
Jeżeli chodzi o banery, ich zadaniem jest wzbudzenie zainteresowania oraz doprowadzenie do tego, aby czytelnik po kliknięciu w niego przeniósł się na stronę internetową, gdzie znajduje się znacznie większa ilość informacji na temat produktu, który jest reklamowany. Interaktywne banery są dostosowywane do wielkości strony internetowej tak, aby zwrócić uwagę internautów, ale przekaz nie był zbyt nachalny. Reklamy tego rodzaju zajmują miejsce głównie w środkowej części strony www na jej górze, gdyż ten obszar znajduje się na linii wzroku czytelników. W przypadku takich reklam największą rolę odgrywają elementy graficzne, które mają na celu przyciągnięcie uwagi internautów. Tekst jest elementem drugorzędnym. Banery typu pop – up nie są wpisane w strukturę strony internetowej, lecz zasłaniają redakcyjne treści. Wśród reklam internetowych występują również reklamy intersitial lub toplayer. Przypominają one spoty telewizyjne, lecz nie można zrezygnować z ich oglądania, ponieważ na czas emisji zablokowana jest możliwość zamknięcia okna reklamowego. W internecie istnieją odpowiedniki telewizyjnych reklam, tzw. video–ad, które można obejrzeć na stronie www lub ściągnąć na komputer w formie pliku. E–mailing natomiast nawiązuje do reklamy pocztowej, lecz umożliwia dodatkowo załączenie w treści listu graficznej animacji, efektów dźwiękowych lub aktywnego łącza do serwisu www. Ważną formą reklamy internetowej są witryny www. Zawierają one zarówno elementy graficzne, teksty informacyjne, efekty dźwiękowe, jak i filmy animowane. Informacje odnośnie firmy, jej cennika czy asortymentu mogą być na bieżąco aktualizowane.
Reklama musi przyciągnąć uwagę konsumenta i dostarczyć wiadomość w oryginalny sposób, który pozwoli na jej zapamiętanie i zidentyfikowanie się zarówno z komunikatem jak i daną marką.
Beata Jabłońska
(beata.jablonska@dlalejdis.pl)
Fot. pixabay.com