W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Sposoby na skuteczne rzucenie palenia

Opublikowano: 2014-05-22
Jak skutecznie rzucić palenie?
Palenie tytoniu uzależnia silnie. Na tyle silnie, że bardzo trudne jest, aby pewnego dnia powiedzieć sobie „Od teraz rzucam palenie”, odstawić papierosy i już więcej do nich nie wracać.

Dla większości palaczy odchodzenie od nałogu jest procesem, trwającym co najmniej kilka tygodni i wymagającym bardzo dużego zaangażowania, ponieważ nie da się tak łatwo o nim zapomnieć. Dzięki zastosowaniu kilku prostych sposobów można ułatwić organizmowi przyzwyczajenie się do nowej sytuacji.

Kiedy już zdecydujemy się na rzucenie palenia, warto ustalić konkretną datę na podjęcie tego postanowienia. Najlepiej wyznaczyć jeden dzień w przeciągu najbliższych dwóch tygodni. Późniejsza data nie jest dobrym wyborem, ponieważ zbyt długie odwlekanie skutecznie odbiera motywację do zerwania z nałogiem. Dobrze jest nie angażować się tego dnia w stresujące zajęcia np. w pracy. Stres mógłby spowodować większą, niż zawsze, chęć zapalenia. Z tego samego powodu niewskazane tego dnia są spotkania z przyjaciółmi, zwłaszcza z palącymi.

Po odstawieniu papierosów warto zadbać o to, aby jak najmniej wracać wspomnieniami do przeszłości. W tym celu najlepiej jest pozbyć się z domu reszty papierosów, popielniczek, zapalniczek i innych przedmiotów związanych z paleniem. Podobny korzystny efekt będzie miało dokładne wypranie całej garderoby i wywietrzenie mieszkania. Jeżeli zapach tytoniu będzie się jeszcze utrzymywał, można spróbować zamaskować go odświeżaczami powietrza, ponieważ nawet taki drobiazg może wywołać chęć powrotu do nałogu.

Nasi najbliżsi powinni wiedzieć, że zamierzamy rzucić palenie oraz że jesteśmy w jego trakcie. Jeżeli będą mieli tę świadomość, na pewno będą w stanie udzielić nam wsparcia. Pomoc rodziny i przyjaciół zdecydowanie zwiększa szanse na skuteczne zerwanie z nikotyną. Często wystarczy zwyczajne spędzanie z nimi większej ilości czasu. Różne wspólne aktywności pomogą zapomnieć o nałogu.

Każdego dnia warto przypominać sobie, jaki cel chcemy osiągnąć rzucając palenie. Może to być troska o zdrowie własne lub najbliższych, może to być chęć ograniczenia wydatków. Każdy cel jest dobry, byle tylko o nim pamiętać i często motywować się do jego osiągnięcia. Można codziennie wrzucać do skarbonki sumę pieniędzy, która dotąd była przeznaczana na tytoń. Już po krótkim czasie odłożona suma będzie spora.

Jeżeli po rzuceniu palenia brakuje nam charakterystycznych ruchów ust, rozwiązaniem może być żucie gumy. Zwykła guma wywiera tylko efekt psychologiczny, ponieważ angażuje tylko usta, co pozwala na chwilę zapomnieć o nałogu. Guma Nicorette uwalnia podczas żucia dawkę nikotyny, która znosi objawy abstynencji i łagodzi chęć zapalenia papierosa. Terapia Nicorette polega na dostarczaniu organizmowi coraz mniejszych dawek nikotyny, aby odzwyczaić go od palenia stopniowo. Dla osób palących powyżej 20 papierosów dziennie przeznaczone są gumy o dawce 4 mg, dla palących mniej- gumy o dawce 2 mg. Osoby, które nie powinny pozwalać sobie na żucie gumy np. z racji wykonywanego zawodu albo z mostami protetycznymi, mogą sięgać po plastry, uwalniające nikotynę do krwi. Plastry Nicorette działają bez przerwy przez 16 godzin, więc przez ten czas nie będzie się odczuwało głodu nikotynowego. Stosowanie nikotynowej terapii zastępczej zapewnia dwa razy więcej szans na skuteczne rzucenie palenia, niż poleganie jedynie na własnej silnej woli. Chroni także przed nieprzyjemnymi objawami nagłego odstawienia papierosów. Jest to istotne o tyle, że właśnie związane z tym dolegliwości najczęściej decydują o powrocie do palenia.

fot. by Ken Hawkins via flickr.com, creative common licence
Autor zewnętrzny



Facebook
 

COUNT:30