To właśnie z myślą o rodzicach, powstała kampania „Wspieramy Was od 1. dnia”. Jej celem jest uwrażliwienie opinii publicznej na kwestie dotyczące rodzicielstwa tak, aby w miejscu krytyki pojawiło się zrozumienie dla zmagań rodziców i wsparcie ich w codziennych sytuacjach, od pierwszych momentów życia dziecka. Kampanię zainicjowała marka Emolium.
Badania dowodzą, że aż 66% kobiet przynajmniej raz zostało pouczonych, że jako matki robią coś niewłaściwie. Bywa tak, że uwagi otoczenia są życzliwe i podyktowane troską. Znacznie częściej jednak matki spotykają się z nieproszonymi radami i krytycznymi uwagami, płynącymi zwykle od innych kobiet, bliskich, koleżanek (również tych bezdzietnych) oraz osób zupełnie obcych. „Młodzi Rodzice chcą sprostać społecznym, często wygórowanym oczekiwaniom, na które nakładają się oczekiwania rodziny i bliskich. Trudno się zatem dziwić, że czują się zagubieni, próbując odnaleźć się w gąszczu kolejnych przełomowych koncepcji wychowywania dzieci” – podkreśla dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, wykładowca, społeczny doradca Rzecznika Praw Dziecka i Komitetu Ochrony Praw Dziecka, ekspert kampanii. „Ważne jest, aby partnerzy wspierali się wzajemnie, zwłaszcza w tych pierwszych tygodniach po przyjściu na świat dziecka, kiedy cały ich dotychczasowy świat staje na głowie”.
Dr Agata Grabowska, socjolog akademicki, dodaje: „Od jakiegoś już czasu obserwujemy zmianę w społeczeństwie, która polega na odchodzeniu od modelu >Matki-Polki<. Kobiety coraz częściej pozwalają sobie na bycie nieperfekcyjną. Mimo tego, że w samych matkach zachodzą zmiany, musimy pamiętać, że nadal ogromne znaczenie ma otoczenie, w jakim rodzice na co dzień żyją. Warto czasem zrezygnować z komentarzy i zaproponować pomoc”.
ip
fot. Emolium