W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Zdrowe nogi od zaraz

Opublikowano: 2012-07-17
Zadbaj o nogi.
Jeżeli odczuwasz zmęczenie, ciężkość i opuchliznę w nogach, może to być pierwszy sygnał, że grożą ci żylaki. Objawy te nasilają się podczas upalnych, letnich dni.

Większość ludzi prowadzi siedzący tryb życia, co także nie sprzyja zdrowiu nóg. Serce wypompowuje krew z dużym ciśnieniem do tętnic, którymi rozprowadzana jest po reszcie ciała, odżywiając je. Z nóg musi ona wrócić w górę z powrotem do serca, co jest znacznie trudniejsze. Jest to możliwe dzięki różnicy ciśnieniowej krwi i pracy zastawek żylnych, które zapobiegają płynięciu krwi wstecz. Jednak, by funkcjonowały one prawidłowo, niezbędne są skurcze mięśni nóg, które są najintensywniejsze podczas ruchu oraz w odpowiednich pozycjach. Jednak, gdy skurcze są uniemożliwiane przez nie poruszanie nogami lub zakładanie nogi na nogę, krew nie przedostaje się dalej, rozpychając ścianki naczyń krwionośnych. Płyny zbierają się w żyłach, co prowadzi do obrzęku. A jeżeli taki stan rzeczy ma miejsce przez kilka godzin dziennie lub dłużej, może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi. Pierwszym niepokojącym objawem jest pojawienie się pajączków, czyli niebieskich siateczek na skórze nóg. Są one pierwszym symptomem przewlekłej niewydolności żylnej nóg, którą ciężko wyleczyć.

Co zrobić, by zapobiec niewydolności żył w kończynach dolnych? Oto kilka cennych wskazówek:

Ćwicz mięśnie nóg
Staraj się regularnie ćwiczyć mięśnie nóg. Jeżeli będą one silne, krew będzie zdecydowanie lepiej przepływać żyłami. Wskazana jest jazda na rowerze, bieganie, spacery, przysiady.

Nie stój zbyt długo
Naprzemiennie rozluźniaj i napinaj mięśnie w nogach. Jeżeli jesteś zmuszona stać przez wiele godzin, krew może zalegać w kostkach.

Masuj łydki
Staraj się codziennie masować łydki, by pobudzić krążenie żylne.

Siedź „po amerykańsku”
Gdy to możliwe, trzymaj przez parę minut nogi wyżej niż klatka piersiowa, by ułatwić krwi przepływ powrotny.

Kąpiele naprzemienne
Pobudź przepływ krwi, dzięki naprzemiennemu polewaniu nóg zimnym i ciepłym prysznicem.

Wygodne buty
Wygodne buty to podstawa, bo spędzamy w nich zwykle cały dzień. Nie mogą one uciskać nóg, by nie utrudniać krążenia krwi.

Ogranicz spożycie soli
Sól zatrzymuje wodę w organizmie, powodując opuchlizny.

Siedź na dobrym krześle
Jeżeli prowadzisz siedzący tryb życia, pamiętaj o wygodnym, dopasowanym do kręgosłupa fotelu, który będzie sprzyjał zachowaniu naturalnej postawy ciała. Pamiętaj, by co jakiś czas przejść się kawałek, by nogi odpoczęły.

Agnieszka Ziętek
(agnieszka.zietek@dlalejdis.pl)



Facebook
 

COUNT:32