W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Słone rezultaty soli w diecie

Opublikowano: 2012-08-02
Sól w diecie.
Kiedyś sól uważano za surowiec cenniejszy od złota. Dziś nazywana jest białą śmiercią.

Ile można zjeść soli?
Mamy jej pod dostatkiem i niestety jej nadużywamy. Sól nie tylko przyczynia się do powstawania nowotworów, otyłości oraz osteoporozy, ale także ma działanie silnie uzależniające. Zwykle nie wyobrażamy sobie zjedzenia posiłku bez posolenia go. Człowiek nie powinien  przekraczać dziennego zapotrzebowania na sól, który wynosi nie więcej niż 6g na dobę. Odpowiada to mniej więcej jednej płaskiej łyżeczce. Okazuje się jednak, że spożywamy jej aż trzykrotnie więcej, co niekorzystnie odbija się na naszym zdrowiu. Wynika to z tego, że solimy potrawy nie tylko podczas ich przygotowywania, ale również samej konsumpcji. Przekraczanie odpowiedniej dziennej dawki soli prowadzi do poważnych schorzeń. Można temu zapobiec ograniczając jej ilość, zastępując ją składnikami naturalnymi oraz wybierając sól o obniżonej zawartości sodu.

Podstawą zdrowego odżywiania jest świadomość tego, co jemy i jak dane produkty wpływają na nasz organizm. Sól jest produktem pochodzenia naturalnego, który występuje w postaci minerału skalnego wydobywanego w kopalniach lub z wody morskiej. Sól znajduje się także w składzie pokarmów roślinnych oraz zwierzęcych, więc jest nieodłącznym elementem naszego żywienia. Sód zawarty w niej, jest niezbędny do właściwego funkcjonowania organizmu, a przede wszystkim jego gospodarki wodnej.

Konsekwencje spożywania soli
Przez to, że sól jest już dodawana do wszelkich półproduktów i produktów, które kupujemy w sklepach, powinniśmy ograniczyć jej dodawanie do przyrządzanych posiłków, bowiem przedawkowanie jest niebezpieczne dla organizmu. Może wywoływać problemy związane między innymi z nadciśnieniem tętniczym, czy zaburzeniami gospodarki wodnej. Natomiast jej niedobór powoduje zmęczenie, brak koncentracji oraz utratę apetytu. Rozwiązaniem jest więc nie przekraczanie spożywania jednej płaskiej łyżeczki soli na dobę, co zapewne początkowo nie będzie łatwe, ale człowiek może się do wszystkiego przyzwyczaić i to zadziwiająco szybko. Już po kilku tygodniach od zmniejszenia ilości soli w diecie potrawy zaczynają nam smakować, jakby były dosolone jak przed wprowadzeniem zmian. Ograniczenie soli w diecie bardzo korzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie.  Konsekwencje płynące z nadużywania soli to: przerost mięśnia sercowego, wypłukiwanie się ważnych składników tj. magnez i potas, problemy zdrowotne nerek, nadmiar wody w organizmie prowadzący do obrzęków i nieregularne oddawanie moczu. Należy szczególnie uważać na produkty zamierające najwięcej soli, czyli m.in. wędzone ryby, żółty ser, kostki bulionowe, dania instant, gotowe wędliny, białe pieczywo, bekon, chipsy i frytki, ogórki oraz kapusta kiszona. Produkty te zawierają oprócz sporej dawki soli, również glutaminian sodu, który ma służyć wzmocnieniu smaku potraw.

Sól można zastąpić ziołami tj. estragon, oregano, koper, tymianek, rozmaryn czy bazylia. Wspaniale wzbogacają one smak potraw oraz korzystnie wpływają na proces trawienia.

Agnieszka Ziętek
(agnieszka.zietek@dlalejdis.pl)

Fot. sxc.hu



Facebook
 

COUNT:29